Solliciteren met vertrouwen
Optimaal voorbereid in 5 stappen
Solliciteren kan soms aanvoelen als een expeditie door een onbekend landschap, met onverwachte wendingen en uitdagingen. Maar door jezelf goed voor te bereiden en precies te weten wat je over jezelf wilt vertellen en welke vragen je gaat stellen, kun je zelfverzekerd het gesprek ingaan. Zelfvertrouwen is immers nauw verbonden met zelfinzicht. Development Coach Laura Hoekzema deelt vijf heldere stappen voor een optimale voorbereiding, waarmee je gegarandeerd een streepje voor hebt op de rest.
Ons doel is helder: in het sollicitatiegesprek onderzoeken of er een match is en zoja, de positie binnenhalen. Bij Your Professionals hanteren we hiervoor vijf duidelijke stappen qua sollicitatievoorbereiding. Het is belangrijk om de onderdelen één voor één te doorlopen om te voorkomen dat er iets wordt vergeten of herhaald. Mensen hebben een luistervermogen van ongeveer twee minuten, dus houd je verhaal beknopt en to the point.
Je CV is al uitgekozen dus waar je ze vooral mee kunt overtuigen is jou als persoon.
1. Introductie
De introductie is jouw kans om de toon van het gesprek te zetten. Vaak hebben we de neiging om direct onze werk gerelateerde trofeeën en troeven uit de kast te trekken. Maar volgens Laura is het juist de kunst om in deze fase nog niets te vertellen over jezelf met betrekking tot je werk. “Je CV is al uitgekozen, dus waar je ze vooral mee kunt overtuigen is jou als persoon. Dit betekent allereerst een connectie maken met je gesprekspartners.”
Hoe je dat voor elkaar krijgt? “Geef je gesprekspartners een punt van herkenning. Bijvoorbeeld: ik heb net mijn eerste appartementje gekocht, of ik kom net terug van een reis, of ik ben begonnen met voetbal en zou dit vaker willen doen. Door emoties en storytelling te combineren met persoonlijke feiten geef je mensen de kans om aan te haken.” Bepalen wat je wilt delen in je introductie is hiermee je eerste voorbereidende stap. Houd hierbij rekening met de doelgroep; zoek van tevoren uit wie je gesprekspartners zijn, bekijk hun LinkedIn-profiel en schat in welk herkenningspunt(en) hen zou interesseren.
2. Opleiding
In de tweede fase draait het om het helder presenteren van je achtergrond. “Soms is dit heel straightforward” legt Laura uit. “Misschien heb je Finance & Control gestudeerd en weet je al heel lang dat je hier voor de volle 100 procent voor wilt gaan. Voeg hier vooral toe wat je zo aansprak aan die richting. Als je een iets excentriekere achtergrond hebt, bijvoorbeeld dat je vanuit Banking bent ingestroomd, is het belangrijk om proactief te vertellen wat de omschakeling heeft veroorzaakt. Wat trok je aan en wat stootte je juist af? Het beste is om dit met een voorbeeld te ondersteunen” geeft Laura aan. “Bijvoorbeeld: in mijn laatste opdracht heb ik xyz gedaan, en dat vond ik supertof. Dus ook in dit onderdeel is het belangrijk om feiten en beleving samen te voegen.”
3. Werkervaring
Bij het bespreken van je werkervaring is het van cruciaal belang om niet je ervaring chronologisch op te sommen, maar juist in te zoomen op de meest relevante opdrachten voor de functie waar je naar solliciteert. Aangezien je gesprekspartners je CV al uitgebreid hebben doorgenomen, is het noodzakelijk om dieper in te gaan op deze ervaringen en specifieke voorbeelden te geven die je vaardigheden en expertise ondersteunen.
Of je nu een starter bent of al enige jaren werkervaring hebt, je hebt vaak meer relevante raakvlakken met de vereisten dan je in eerste instantie zou denken. Laura benadrukt het belang van de SMART-methode: “Geef een concreet voorbeeld van een uitdaging waar je voor hebt gestaan of waar je met succes op hebt gereageerd. Beschrijf hoe je deze uitdaging hebt aangepakt om te laten zien dat je klaar bent en over de benodigde eigenschappen beschikt om de functie succesvol uit te voeren. Als je bijvoorbeeld nog niet eerder met een bepaald systeem hebt gewerkt, maar wel met een vergelijkbaar systeem, vermeld dit dan ook.”
4. Vragen en samenvatten
Vragen stellen tijdens een sollicitatiegesprek is niet alleen slim, maar ook essentieel. Het laat zien dat je zowel geïnteresseerd als proactief bent, en biedt bovendien de kans om erachter te komen of het bedrijf en de opdracht daadwerkelijk bij je passen. Bereid daarom vragen voor in de volgende 3 categorieën:
- Over de functie: Denk hierbij aan praktische zaken zoals thuiswerkmogelijkheden, specifieke taken, uitdagingen en verwachtingen maar ook bijvoorbeeld hoe de opdracht tot stand is gekomen.
- Over het bedrijf: Ontdek waar het bedrijf naartoe wil, hoe de bedrijfscultuur is en of er gezamenlijke lunches zijn. Ook informatie over het team, zoals de gemiddelde leeftijd en het aantal medewerkers, kan waardevol zijn.
- Over je gesprekspartner: Vraag wat hen zo enthousiast maakt om bij het bedrijf te werken. Dit laat niet alleen zien dat je interesse toont in de persoon, maar kan ook bijdragen aan een sterkere band.
Onthoud: als je gesprekspartners polsen of je nog vragen hebt en die heb je niet, is het belangrijk om nooit simpelweg ‘nee’ te zeggen. Geef in plaats daarvan een ‘nee, want’, waarbij je benoemt wat je graag wilde weten en wat je hierover hebt ontdekt tijdens het gesprek. Sluit hoe dan ook af met een korte samenvatting om te laten zien dat je professioneel bent en goed hebt geluisterd.
5. Afronding
We naderen het laatste onderdeel van het sollicitatiegesprek: de afronding. Binnen projecten en detachering, zoals bij Your Professionals, verloopt dit proces vaak anders dan gebruikelijk. Normaal gesproken wordt er hier gesproken over het salaris en secundaire voorwaarden, bij YP wordt dit gedeelte door het business management afgehandeld.
Wat in alle gevallen van belang is om dankbaarheid te tonen voor de tijd en het gesprek. “Ben je enthousiast? Laat dit dan echt blijken en benadruk je motivatie. Zeg bijvoorbeeld: “Ik hoor graag van u” om aan te geven dat je geïnteresseerd bent in verdere stappen. Je kunt ook vragen stellen over het vervolgproces, zoals hoeveel andere kandidaten er nog zijn en wanneer een beslissing wordt genomen.
Werk je binnen de detachering? Dan raad Laura je aan om na het gesprek direct contact op te nemen met je Business Unit Manager voor verdere opvolging. Hij of zij kan met deze update bij het spreken van de potentiële opdrachtgever proactief handelen en suggesties doen, zoals het regelen van thuiswerkmogelijkheden.”
Aan de slag
Na deze grondige voorbereiding ben je klaar om met vertrouwen je sollicitatiegesprek aan te gaan. Met behulp van de vijf stappen zul je niet alleen jezelf sterk presenteren, maar ook waardevolle inzichten verkrijgen over het bedrijf en de functie. Benieuwd naar specifieke voorbeeldvragen? Neem dan zeker een kijkje in dit artikel, waar we 10 slimme vragen voor je op een rijtje hebben gezet. Met deze waardevolle inzichten en voorbereidingstips zet jij alvast een sterke eerste stap richting jouw carrièredoelen. Succes!